Parafráze 5


Piero Manzoni, 1960
Barbora Lacinová, 2019
Vejce uvařené natvrdo uložené v krabičce s otiskem svého prstu představil světu Piero Manzoni v roce 1960. Jednalo se o další z jeho konceptuálních děl - tedy dílo, které nestojí na technice provedení, ale na čisté idee. Tak vystavil svůj dech - prezentovaný nafouklým balónkem, Podstatu světa, čímž nebylo nic jiného, než naše planeta, nebo své exkrementy v plechovkách po 30g, které mají být vyvažovány zlatem, ale nikdy se nemají otevřít. Bára si k parafrázi (naštěstí) vybrala toto méně kontroverzní dílo... :)
Pokud byste se o konceptuálním umění chtěli dozvědět více, můžete si přečíst věty, které o něm napsal jiný konceptuální umělec - Sol Le WItt: http://www.artmuseum.cz/smery_list.php?smer_id=75

Christo, 1972 - 1976

Chris Machů, 2019



Tato "trenýrková" parafráze jako maketa krajiny vzešla z díla Christa, který svůj textilní plot o výšce 5,80m táhl krajinou Kalifornie v délce asi 40km. Christův životopis je velmi zajímavý - minimálně v tom, že se narodil stejný den, měsíc i rok jako jeho manželka. On v Bulharsku, ona v Maroku. Setkali se v Paříži, kde měla Jeanne-Claude před svatbou. Ještě než k ní došlo, otěhotněla s Christem...

Land artem neboli zemním uměním se inspiroval i Petr Dušánek. Jeho zdrojem parafráze byla vejce, která v nejrůznějších materiálech vytvářel skotský umělec Andy Goldsworthy. Ten své plastiky ve tvaru vajec dělal ve velkých až obrovských velikostech, Petr Dušánek vytvořil vejce ze stavebnice LEGO ve velikosti jen o málo větší než je slepičí vejce. Tím došel k závěru, že v této velikosti se vejce z Lega udělat dost dobře nedá... :)


Andy Goldsworthy


Andy Goldsworthy



Petr Dušánek
Petr Dušánek

Komentáře