„Myšlenka, i když nebyla převedena
do podoby obrazu, je sama
uměleckým dílem. Myšlenkový proces umělce bývá často
zajímavější než výsledná realizace.“ Sol Le Witt
A
opět jsme u známého jména Marcela Duchampa.
Právě on je považován za „otce“ konceptuálního umění. Zasloužil se o to
svatebním darem pro svou sestru Suzanne. V roce 1919 jí věnoval dopis, ve
kterém byl návod, že si má koupit učebnici geometrie a přivázat ji k zábradlí
svého balkónu, aby mohl vítr a déšť listovat. Není známo, zda Suzanne pokynů svého bratra uposlechla, ale to není
vůbec podstatné. Umění
jako myšlenka
bylo na světě.
Tradiční
umělecké dílo – socha, obraz, stavba, grafický list, to jsou zhmotněné myšlenky
umělce. Taková myšlenka na umělecké dílo je obyčejně dokonalejší, krásnější a
zajímavější, než výsledek. A o to se opírá konceptuální umění, které Vám dává
návod, navozuje myšlenky, naviguje Váš myšlenkový pochod, kudy se má ubírat.
Zlatou
érou konceptualismu se stává přelom 60. a 70.let 20.století. Koncept, neboli
myšlenkový plán, se stává osou mnoha uměleckých děl, která se stávají součástí
body-artu,
performancí, happeningů, land-artu,
instalací…
„Konceptuální
umění je předně umění, jehož hlavním materiálem jsou myšlenky a koncepty,
stejně jako například materiálem hudby jsou zvuky. Neboť koncepty a myšlenky
jsou úzce spojeny s jazykem, konceptuální umění je druhem umění, jehož
materiálem je jazyk.“
Harry
Flint
„Jedinou
obhajobou umění je umění, umění je definicí umění.“ Joseph
Kosuth
„To,
co můžete říci o umění, je, že je to umění. Umění je umění a všechno ostatní.
Umění jako umění není nic jiného než jen umění. Co není umění, není umění.“
Ad
Reinhardt,1961
"Umění
je něco co stvořil člověk, za účelem evokovat v ostatních lidech emoce
nebo myšlenkový postup, záměrně a v podobě takové v jaké to chtěl
stvořit, neb věc taková, která vznikla náhodou se nedá považovat za umění." bývalý student GT - proč tato definice nemůže obstát?
Průkopníkem
a jedním z nejvýznamnějších představitelů konceptuálního umění je Joseph Kosuth
(*1945), který v roce 1961 prohlásil, že „myšlenka sama, i když není viditelná,
je stejně tak uměleckým dílem jako jakýkoli výsledný produkt“. Proslavil se pak
svými variacemi na téma „jeden a tři objekty“. Prvotinou na toto téma byla
„Jedna a tři židle“(1965-66), následovala „Jedna a tři bedny“, „…stoly“…
Kosuth
používá jazyk jako materiál i předmět svých uměleckých děl. Proto také vychází
ve svém cyklu „jeden a tři objekty“ ze tří různých rovin:
1.rovina reálná, tj. skutečný, hmatatelný předmět (oblast skutečnosti)
2.rovina
obrazová, tj. plošné vizuální zobrazení daného předmětu (oblast
umění)
3.rovina
pojmová, jazyková, chcete-li slovní, tj. pojmové vyjádření dané věci, její
slovní opis podle naučného slovníku (oblast vědy)
Velká
část konceptuálního umění zůstává pouze
ve formě psaných návrhů, filmů, prezentací dokumentů a fotografií. Po vizuální
stránce jsou tyto prezentace často nezajímavé, což je záměrem, aby se divák
lépe soustředil na vlastní myšlenku než na její vizuální vyjádření. Vlastní
umělecké dílo se mu totiž nepředkládá na výstavě, má se odehrát až v jeho
hlavě. Tím se stává svébytným originálem, neopakovatelnou skutečností, která
nejde znovu prezentovat, natož prodat.
Joseph
Beuys
(1921-1986)
Byl
považován za šamana
moderní doby.
Jistě vzpomínáte na jeho tělovou akci „Jak vysvětlíme obrazy mrtvému zajíci“.
Inscenoval události, při nichž dramatizoval soudobé problémy ve společnosti a
vyjadřoval se tak k politickým tématům, neboť „…skutečné politické záměry v
budoucnosti musí být umělecké“.
John Baldessari (*1931)
spálil v roce 1970 veškerou svou dosavadní tvorbu a v duchu konceptuálního
umění učinil prohlášení „Už
nebudu dělat nudné umění“.
Tuto větu mnohokrát opsal, jako se píší školní tresty, a vyjádřil tak svou
nechuť k minimalismu a Color Fields Paintings.
Mel Bochner
(*1940)
Další
z konceptualistů, který klade důraz na jazyk, na řeč. Jeho dílo „Řeč není
průhledná“ (1970) upozorňuje na neupřímnost a lež v komunikaci mezi lidmi. Činí
tak paradoxním způsobem, kdy větu o neprůhlednosti řeči proškrabává do
začernělé plochy na skle, čímž dociluje pravého opaku psaného – totiž
průhlednosti napsaných slov na špinavém pozadí.
James
Sanborn (*1945)
Neatorama, 1988 |
Antipodes, 1997 |
Jenny Holzer (*1950)
Prezentace
myšlenek pomocí slov.
„Na
počátku bylo slovo, a to slovo bylo Bůh, a Bůh byl slovo, a to slovo bylo od
boha.“
Komentáře
Okomentovat