http://www.youtube.com/watch?v=YI4sDx6SGwA
http://www.youtube.com/watch?v=mxEstgh6cAM&feature=rec-HM-fresh+div
Jaký je rozdíl mezi těmito dvěma klipy?
První je komerční hudební klip, který využívá výtvarných prostředků pouze k upoutání pozornosti diváka, nejedná se o umělecký "body art", ale o malování na tělo, tedy "body painting". V případě, že malíř maluje na nahé tělo, je třeba si klást otázku, zda je důvodem tohoto živého podkladu pouze jeho atraktivita, nebo zda je za tím hlubší smysl, bez kterého by body painting ztratil smysl - viz čínský umělec v druhém klipu - malováním na tělo se snaží nejen zaujmout diváka, ale zároveň mu předat nějakou myšlenku.
Jedním z prvních umělců, kteří jednak kritizovali komercionalizaci umění je
Marina byla celý den v galerii k dispozici divákům společně se 72 různými předměty. Návštěvníci mohli s předměty i s Marinou dělat vše, co se jim zlíbí. Zpočátku ji hladili, objímali, jakmile se první odhodlal jí ublížit, následovali další...chování stáda vůči slabšímu jednotlivci...
http://www.youtube.com/watch?v=mxEstgh6cAM&feature=rec-HM-fresh+div
Jaký je rozdíl mezi těmito dvěma klipy?
První je komerční hudební klip, který využívá výtvarných prostředků pouze k upoutání pozornosti diváka, nejedná se o umělecký "body art", ale o malování na tělo, tedy "body painting". V případě, že malíř maluje na nahé tělo, je třeba si klást otázku, zda je důvodem tohoto živého podkladu pouze jeho atraktivita, nebo zda je za tím hlubší smysl, bez kterého by body painting ztratil smysl - viz čínský umělec v druhém klipu - malováním na tělo se snaží nejen zaujmout diváka, ale zároveň mu předat nějakou myšlenku.
Jedním z prvních umělců, kteří jednak kritizovali komercionalizaci umění je
Vito Acconci (1940)
Zároveň začal hlásat, že většině soudobého umění chybí tělesná přítomnost tvůrce. Proto začal sám sebe prezentovat jako svůj vlastní výtvor.
Tato
myšlenka se ujala a hledala inspiraci jednak u (opět) Marcela Duchampa
(„cokoli se dá využít jako umělecké dílo“), jednak u Kleinových Antropometrií
(1960,
vzpomínáte na otisky nahých modelek?).
A
tak roku 1961 Piero Manzoni
(1933-1963) podepsal 2 modelky a „povýšil“ je tak na umělecká díla.
Splynutí
umění a života dovedli k absurditě britští umělci Gilbert
(*1943)
a
George
(*1942). Ve svých představeních vystupovali s pozlacenými obličeji a rukama
jako „Zpívající sousoší“ (1971). Prohlásili: „Nikdy pro tebe nepřestaneme
pózovat, Umění!“ a skutečně na veřejnosti jako sousoší žili.
Celá
řada umělců postavila prezentaci sama sebe skrze vlastní utrpení, poznávání
vlastního utrpení a poznávání svého těla skrze vlastní utrpení. Příkladem může
být Bob Flanagan (1952 - 1996),
který užíval rituální bolesti pro boj s cystickou fibrózou.
V roce 1992 byl Flanagan hlavním aktérem britského snímku Broken, který měl být propagačním videem k novému albu skupiny Nine Inch Nails. Film byl složen z dosavadních videoklipů skupiny prokládanými snímky z tajemné místnosti sadistického vraha... Ve stejném roce natočil se stejnou skupinou i videoklip Happiness In Slavery (skupina NIN získala ten rok Grammy za nejlepší metalový výkon).
Francouzská umělkyně,
která si říká
Orlan
(*1947) je 1.umělkyní, která užila chirurgii jako uměleckého prostředku, aby
změnila účel kosmetické chirurgie.
Orlan si nechala nad spánky implantovat silikonové polštářky, aby tak ukázala, že plastická chirurgie nemusí činit člověka hezčím, ale hlavně jiným.
Hned na počátku své umělecké dráhy zaujala svou akcí, kdy ze sebe udělala "líbací automat" a políbila každého, kdo jí do kasičky jejího "automatu" dal požadovaných 5 franků.
Jednou z dalších jejích akcí je "Nanebevzetí svaté Orlan", při které pózuje v černých a bílých šatech s křesťanskými a satanistickými symboly.
Během svých nesčetných plastických operací byla oblečena do sebou navržených kostýmů, které měl oblečen i nemocniční personál, a četla svá feministická prohlášení a jiné texty.
Dalším z Orlaniných projektů byly její fotografické portréty, které digitálně upravila do určitého stylu (jak by vypadala, kdyby...byla indiánskou bojovnicí,...ji namaloval Picasso,...byla africkou pastevkyní,...).
Také hledala ideál krásy ve slavných obrazech (brada jako Botticelliho Venuše, čelo jako Mona Lisa...)
Mark Quinn (*1964) vytvořil cyklus odlitků z vlastní zmražené krve pod názvem „Já“. O svém díle říká: „Sám sebe člověk zná nejlépe a zároveň nejméně…udělat svůj odlitek dává člověku příležitost uvidět se.“
V
Čechách se podobným sebezkoumáním věnoval Petr Štembera
(*1945). Ke svým tělovým akcím se dostal skrze poznávání zenového buddhismu,
který hlásá přijetí sebe sama bez výhrad. Na tomto základě vznikla v roce 1976
akce „Paralelní deprivace s křečkem“:
Po
třech dnech, které jsme oba strávili bez příjmu tekutin, jsem během
následujících dnů nabídl sobě i křečkovi ráno a večer napít vína. Akce měla a
skončit a skončila, až se jeden z nás (v tomto případě křeček) napije.
Nejznámější
je Štemberova akce „Štěpování“ z r.1975. Štěpování je nejúčelnějším prostředkem
zušlechťování ovocných stromů. Štembera chtěl poukázat na otupělost našeho
vztahu k přírodě a světu vůbec.
V podobné rovině tvořil mj. Tomáš Ruller
(*1957). Jeho tělové performance jsou o ztrátě totožnosti, o odcizení moderního
člověka v nesvobodě totality, jak předvedl v akci „8.8.88“. Toho data na
sídlišti v Opatově ze svého těla postupným nabalováním sypkých materiálů
vytvořil neosobní figurínu, následné opadávání hmoty vyjadřovalo „malomocenství
totalitní existence.“
Ruller se
zkusmo dotýká nejtemnějších hlubin lidského stavu
ponížení, avšak neztrácí víru v možnosti člověka projít zdí lhostejnosti a
vymanit se vlastními silami z každé ponižující situace.“ Zdeňka
Gabalová
I
Chris
Burden
(*1940) předvádí existenciální rovinu tělového umění. 23.4.1974 předvedl v
Kalifornii svou akci „Přibitý“, kdy se nechal pozlacenými hřeby přibít ke
kapotě Volkswagenu.
„…A
nesa kříž svůj, šel na místo kteréž slove
popravné, a židovsky Golgota. Kdež ukřižovali ho…“ Bible
svatá, Nový zákon, Evangelium podle sv.Jana
Joseph Beuys (1921 - 1986)
je
jedním z nejproslulejších umělců Fluxu a umění 2.poloviny 20.století vůbec.
Patří mezi tzv. multimediální umělce, proto se s jeho díly můžeme setkat v
rámci mnoha výtvarných směrů.
I
on k vyjadřování používal své tělo – např. v této performanci Jak
vysvětlíme obrazy mrtvému zajíci.
Beuys si
polil hlavu medem a ozdobil plátkovým zlatem a usedl do galerie, kde 3 hodiny
vyprávěl mrtvému zajíci o vystavených dílech.
„Dokonce
mrtvé zvíře si zachová víc intuitivních schopností, než mnohá lidská bytost se
svým svéhlavým rozumem.“
Marina Abramović (1946)
Rhytm 0 (1974)

Lips of Thomas (1975)
Vypila litr červeného vína a snědla kilogram medu. Pak se mrskala až téměř k bezvědomí a ulehla na kříž z ledu...akci ukončili diváci, kteří měli obavu o její život.
„Vždy
jsem si myslela, že umění je otázkou mezi životem a smrtí a některé z mých performancí opravdu zahrnovaly možnost, že
zemřu.“
Spolupráce
s Ulayem (1976-1988)
• 5 let spolu žili v dodávce a
cestovali po Evropě
• zkoumání
vztahu mezi mužem a ženou - Breathing In/Breathing Out (1977) - 19 minut téměř až po udušení
•Rest Energy (1980)
•The Lovers(1984) - 3 měsíce kráčeli z opačné strany Velké čínské zdi, aby se v půlce sešli a řekli si poslední sbohem…
The Artist is Present (2010)
26 let se s Ulayem neviděli...lidé v galerii MoMA stáli frontu na to, aby se jí mohli dívat do očí. Seděla tam k dispozici 6 hodin denně. Mezi nimi přišel Ulay...
Komentáře
Okomentovat