Land art

Příroda se od dob anglických krajinářů  počátku 19. století a následného průmyslového rabování dost změnila. Proto klasická krajinomalba začala hned z kraje 20.století skomírat na úbytě.
V 60.letech 20.století se vzedmula nová vlna návratu k přírodě inspirovaná ekologickým hnutím. A opět jsme u slůvka „ozvláštnění“ – umělci ale tentokrát neozvláštňují krajinomalbu, ale přímo samotnou krajinu.

„Podle mne způsobuje plastika v místnosti rozervání interiéru. Je zbytečným dodatkem k prostoru, který by měl postačovat sám o sobě…“                                           Michael Heizer

K vytvoření tohoto díla potřeboval Michael Heizer (*1944) vyhloubit a přemístit 240 000 tun kamení a písku.
City

Robert Smithson (1938-1973)
„Spirálovité molo“ měří téměř 500m, čímž odpovídá měřítkům prostor nevadské roviny či moře utahského zálivu.
Christo (Christo Javacheff,*1935)
„Údolní opona“(1970-1972)
Údolní opona patří k monumentům zemního umění. Autor se jako vždy velmi pečlivě připravoval mnoha skicami nad řadou fotografií krajiny, kterou hodlal změnit.  Opona má údolí dělit tak dlouho, dokud se nerozpadne.
Tato plátěná stěna měří na výšku 5,8m, 40km na délku (Kalifornie,1972-76)

Pont-Neuf v Paříži, 1975-1985

"Pink" - další z Christových monumentálních děl. Ostrovy v tichomoří obložil plovoucí růžovou fólií.
Christovým materiálem je tedy textilie nebo folie o monumentálních rozměrech, kterou ozvláštňuje přírodu. Každou akci předchází pečlivá příprava – výběr místa, objektu, materiálu, barvy… 

1995, Reichstag

Richard Long (*1945)
„Linie deseti mil“= 16ti km stezka, kterou autor sám, za asistence tv kamer, vyšlapal chůzí sem a tam jako protiklad amerického pojetí zemního umění.

Andy Goldsworthy (*1956)

Ivan Kafka (1952)
typický představitel českého pojetí land artu, často spojeného s uměním akce a konceptuálním uměním
Výstraha z radosti II.(1992-1997), 2000 kuželů na Isartor Platz v Mnichově 
Kuželky rozestavěné v prostoru v přesných rozestupech nám připomínají někdejší spartakiády…

Zorka Ságlová (*1942)
Kladení plín u Sudoměře“- spojení zemního a akčního umění

Protože akce v přírodě jsou v evropském pojetí pouhého dočasného ozvláštnění přírody velmi nenáročné, můžeme se s díly anonymních výtvarníků setkat kdekoli.


















Komentáře