Color
Field
Painting
„To, co vidíte, je to, co vidíte.“ Frank Stella, 1966
Jako Evropané jsme zvyklí se na
svět dívat skrze vzájemné vztahy věcí. Tak, jak vnímáme krajinu, tj. střídající
se plochy lesů, polí, luk,…s liniemi cest, vnímáme i obrazy a jejich členění,
harmonii, kontrast, barvy, linie. Odpovídá to naší zkušenosti, včetně
trojrozměrného vnímání prostoru.
Kdybychom se ale ocitli uprostřed
pouště nebo oceánu, vnímali bychom krajinu najednou jinak – jako jednotu
nedělitelného celku. A s
tím souvisí i vnímání prostoru – jestliže nemá začátek ani konec, je všude
kolem, ztrácí hloubku, zahlcuje nás, stáváme se jeho součástí.
Záleží tedy na úhlu pohledu, na
přístupu. V umění se tak setkáváme se dvěma úhly pohledu. Ten evropský už znáte
– Piet Mondrian a jeho Kompozice odpovídají
vnímání rytmu krajiny ve své rozmanitosti podléhající přísnému geometrickému
řádu vzájemných linií a barev.
Ten druhý přístup je americký.
Tamní krajinu můžeme vnímat jako celistvou plochu bez okolních vztahů. Proto
také plátna amerických radikálních abstrakcionalistů mají tak ohromné rozměry. Zvětšení
plochy obrazu má za cíl pohlcení pozorovatele – stojíte před obrazem, který
máte všude
ve svém zorném poli –
jako když stojíte uprostřed pouště nebo oceánu.
Proto také malíři jako Mark Rothko, Clyfford Still, Barnett Newman nebo Ad Reinhardt trvali na tom,
aby jejich obrazy byly zavěšené blízko sebe a nízko nad zemí, aby se divák,
který stojí přímo před obrazem (na rozdíl od impresionistického odstupu), se mohl stát
jejich součástí. Ze
stejného důvodu požadovali vystavování v malých místnostech, neboť u velkých
pláten má divák tendenci dívat se z odstupu. Navíc nechtěli, aby se na obrazy
dívalo mnoho lidí současně, aby si každý mohl obraz prohlédnout v klidu a
soukromí.
Rothko, Still i Newman používají barvu k tomu, aby
vyjádřili cosi vznešeného, nadčasového.
Mark Rothko (Marcus Rothkowitz,1903-1970)
„Naše tvorba se má vysmívat těm,
jejichž duchovní potřeby uspokojí dekorace interiérů, obrazy nad krbem, výjevy
z amerického života, společensky angažované obrazy, těm, kdo obdivují pracovité
laureáty cen National Academy, Whitney Academy, Corn Belt Academy, atd.“
Mark
Rothko, 1943
Maloval neostré, pravoúhlé útvary
připomínající oblaky, které vystupují a pulzují na pozadí.
![]() |
Bez názvu |
![]() |
Žlutá a zlatá |
![]() |
Bez názvu |
![]() |
Modrá |
![]() |
Bílý oblak nad purpurem
Barnett Newman
(1905 – 1970)
Newmanova plátna byla většinou jednobarevná,
kromě jednoho či několika barevných pruhů, kterým říkal zip.
|
![]() |
Midnight Blue |
„ Roku 1940 se někteří z nás probrali, aby se zoufalstvím zjistili, že malířství ve skutečnosti neexistuje. Toto probuzení se změnilo v opravdovou revoluci. Revoluční otřes učinil z malířů malíře.“
Barnett Newman,1967
|
![]() |
Adam, 1952 |
![]() |
Onement I. |
![]() |
Be I. |
Kromě malby se Newman pokoušel realizovat (jako reakce
na zdrcující kritiky svých maleb) také v sochařství, litografii a architektuře
(navrhl synagogu, jejíž projekt se však nerealizoval).
Stella nepracuje s nedělitelností
celku, ale dělí plochu obrazu pomocí oblouků, tupých či ostrých
úhlů vytváří atmosféru obrazu.
Clyfford Still
(1904 – 1980)
Velký kritik konzervátorů muzeí,
uměleckých kritiků, sběratelů a obchodníků s uměním. Od roku 1952 do roku 1958
odmítá kdekoli a pro kohokoli vystavovat.
Ve Stillových obrazech je mnoho symboliky –
oblíbenými tématy je spojení slunce a
země jakožto metafora dobra a zla, mužského a ženského principu.
![]() |
Indiánská červená a černá, 1946 |
Still
vytváří novou mytologii, jako náhražku za tu, která podle něho už ztrácí svoji
působivou moc. Proto jsou jeho kompozice přesyceny intenzívní barvou, která má
silný emocionální náboj. V obraze nemáme hledat výtvarnou vizi americké
krajiny, jen fragment nekonečného světa…
Malíř si velmi cení olejomalby, což
nám dokazuje kvalitou svých maleb. Barvu nanáší jednou v silné, podruhé v téměř
průsvitné vrstvě na plátno, proškrabuje vrstvy barvy nebo ji hněte téměř
sochařským způsobem.
Komentáře
Okomentovat