Op art a kinetické umění

od zrakového klamu k matematickému principu řádu

I když se veškeré umění do určité míry spoléhá na optické iluze, op art s nimi prvoplánově pracuje, aby zkreslil naše vnímání (objekty se se vzdáleností zmenšují, tmavé barvy způsobují iluzi hloubky, naopak světlá místa z obrazů opticky vystupují...)
V polovině 60.let si někteří umělci uvědomili, že kralování pop artu nemůže být věčné a začali hledat nové zdroje umění. Impulsem byla výstava Reagující oko (1965) v New Yorku. 
Média dala novému směru název ještě před otevřením výstavy jako paralelu k pop artu (popular art) op art (optical art).
Veřejnost přijala nový směr s nadšením a v duchu op artu se začala i oblékat a zařizovat interiéry. Kritici brali op art jako pouhou trikovou záležitost, módní vlnu, která brzy odezní. Jejich předpověď jepičího života se ovšem splnila.

Victor Vasarely (1908 - 1997)

maďarsko francouzský malíř, považován za otce op artu. Jako ústřední problém bral iluzi pohybu. Chtěl vytvořit takové umění, které by bylo sdílné a bylo by možné s ním dále pracovat třeba v architektuře.


Vasarely využívá jednoduchých principů – vzdálenější předměty vypadají menší, zakřivením puntíků se z dvojrozměrného kruhu stává trojrozměrná koule…




Bridget Rileyová (*1931)

Na rozdíl od Vasarelyho, který používá celé spektrum barev v nejrůznějších tónech, Rileyová si vystačí pouze s černými a bílými liniemi či body.
Zeslabováním a zesilováním linií vytváří iluzi vlnění, rytmu a deformace v prostoru. Této technice říkáme „moaré“.



Černobílou kombinaci opustila Rileyová až po roce 1966, kdy se do jejích prací dostává barevný kontrast a variace tónů.

Vladislav Mirvald (1921 - 2003)

nejvýznamnější představitel českého op artu a tvůrce moaré.



Richard Anuszkiewicz (*1930)

- jeden z nejvýzmnějších amerických popartistů, který pracuje na podobných principech jako Vasarely. Jeho obrazy často působí jako "zářiče".








 Michael Kidner (1917 - 2009)

britský výtvarník, jež své práce vytváří ze sítí čar, které vizuálně připomínají technické výkresy.


V tomto ohledu bychom mohli mezi op artové umělce zařadit i olomouckého rodáka 
Jiřího Lindovského (*1948).





Zatímco op art vytváří pohyb iluzorní, kinetické umění pracuje se skutečným pohybem v trojrozměrném světě. Své kořeny nachází mj. v ruském konstruktivismu. Roku 1920 vytvořil ruský konstruktivista Naum Gabo (1890 - 1977) první kinetické dílo: ocelovou tyč poháněnou motorem.

Alexander Calder (1899 -1975) 

- nejznámější tvůrce mobilů (mobilních abstraktních plastik, termín mobil vymyslel Marcel Duchamp). Jeho rané práce byly poháněny motorem, většinou však využíval energie větru. Toužil tvořit „pohyblivé Mondriany“ – odtud barevnost jeho mobilů, tvarově zase připomíná surrealistické objekty Juana Miróa.


mobil
stabil-mobil

stabil

V současnosti je op art oblíben i v pohyblivých formách, které umožňují nové technologie:


Komentáře