Veristické sochařství (hyperrealismus)

Veristické, tedy pravdivé sochařství je součástí směru hyperrealismus. Na rozdíl od realistického sochařství se veristické zaměřuje nejen na zachování realistických proporcí, ale i na barvu. Verističtí sochaři využívají moderní technologie a tak materiály, které používají, jsou často lehké a umožňují detailnější zpracování než tradiční sochařství ve dřevě či kameni.

Duane Hanson (1925 - 1996)

Americký sochař pocházel z rodiny švédských přistěhovalců. Už jako malý si z polínek vyřezával malé sošky. Vystudoval na prestižních školách později vyučoval umění i v Německu. 
Hyperrealistickému sochařství se začal věnovat v roce 1967, kdy začal z rychleschnoucího silikonu vytvářet sochy americké pracující třídy, které doplňoval skutečnými předměty. Tím docílil smazání hranice mezi skutečností a zobrazením skutečnosti. 


Nejvíce se proslavil svými sochami znuděné, konzumní Ameriky - k dokonalosti dovedené sochy obézních Američanů v životní velikosti oblečených do skutečného oblečení,, které jim kupoval v supermarketech. On sám však svoje sochy jako kritiku společnosti odmítal, považoval je za prosté reálné zobrazení. Nastavuje tak konzumní společnosti zrcadlo v pomyslné i reálné rovině.

V roce 1978 měl ve Whitney Museum of Modert Art v New Yorku samostatnou výstavu, kterou navštívilo 297 000 návštěvníků. Tento rekord dosud nebyl překonán.





Ron Mueck (1958)

Australský výtvarník trvale žijící v Londýně. Jeho hyperrealistické sochy jsou zvláštní tím, že je autor vytváří v podživotní nebo nadživotní velikosti. Právě velikost dává jeho sochám určité znepokojení, které navozuje kontrovezní pocity. Tématy jeho prací je často smrt (vytvořil dokonce sochu svého vlastního mrtvého otce) a zrození.










Komentáře