„Populární, prchavý, nakažlivý, levný, masový, mladý, vtipný, sexy, nápaditý, fascinující. A dobře prodejný.“ Richard Hamilton,1957
Člověk dnešní doby je obětí vizuálních informací, které na nás útočí ze všech stran – světelné reklamy, billboardy, plakáty, výklady obchodů, film, televize, video se předhánějí, kdo svou rafinovaností a agresivitou zvítězí v boji o naši pozornost.
Již v začátku 50.let se v Anglii zformovala tzv. Nezávislá skupina (Independent Group), která se věnovala výzkumu vizuálního prostředí velkoměsta. Zde také vznikl pojem pop art (zkratka popular art = lidové umění), který se poprvé objevil v médiích v roce 1958.
Richard Hamilton (*1922 - 2011)
Jeho koláž z roku 1956 "Co vlastně dělá naše dnešní příbytky tak odlišnými a sympatickými"
se stala kultovní. Byla určena pro 1. popartovou výstavu v Londýně s názvem "Tohle je zítřek". Ano, tak vypadá dnešní svět: kupujeme si do svých příbytků průměrné výrobky, abychom si koupili dojem, že když se jimi po vzoru reklamy obklopíme, stanou se z nás nadprůměrní nadlidé z reklamy...
Svou pravou tvář nachází pop art až v USA na počátku 60.let
„Je třeba, aby malířství, které dlouho podřimovalo v pozlacených mauzoleích a skleněných rakvích, vyšlo se trochu projet venku, vyráchat se na koupališti, vykouřit si cigaretu, vypít si sklenici piva“. Claes Oldenburg
Andy Warhol (1928-1987)
Umění vystoupilo z izolace a vstoupilo do všední reality života.
Andrew Warhola se narodil Pitsburghu, ale jeho rodina pochází z východního Slovenska. Jeho maminka se nikdy nenaučila pořádně anglicky, ale četla mu (foneticky) každý večer před spaním. Když vybarvil stránku v omalovánkách bez přetahování, odměnila ho tabulkou čokolády - možná právě proto jeho pozdější tvorba omalovánky tolik připomíná...
Prvním komerčně úspěšným dílem Andyho Warhola byly obrázky bot vytvořené technikou blotted line. Linie byla nakreslena tuší na nesavý, hodně klížený papír a rychle přikryta papírem savým. Tam, již tuš zaschla, se linie neotiskla vůbec, naopak tam, kde byla nejčerstvější, se rozpila.
Takto vytvořených imaginárních bot pro nejrůznější dobové celebrity vytvořil desítky. Tato konkrétní vznikla pro Judy Garlandovou.
Touhu lidí po senzacích zužitkoval v několika dílech, kdy pomocí sítotisku zmnožil fotografie z novin, které zachycují dopravní nehody, rasové nepokoje,... když to chcete vidět, máte to mít... 8x, 9x, 12x...
Sérii dolarových bankovek prý vytvořil na radu, aby udělal to, co má nejradši ...

Po smrti Marilyn Monroe zužitkoval její slávu v maximální míře. Její portrét vytvořil v mnoha barvách, v mnoha provedeních. Jeho proslavené čtyřportréty udělal mnoha celebritám tehdejšího showbysnysu, ale i každému, kdo za něj byl ochoten zaplatit 20 000,- dolarů. Z tohoto pohledu udělal celebritu i z Campbellových polévek.
Andy Warhol byl také novátorem mezi filmaři. Jeho filmy se vyznačují dlouhými záběry bez střihu. Mezi jeho nejslavnější patří Spánek (Sleep), který trvá 6 hodin, Empire State Building dokonce 8 hodin.
Ačkoli přežil atentát, který na něj spáchala ultra radikální feministka Valerie Solanis (do smrti musel nosit speciální korzet, který mu fixoval podbřišek), jeho nezdravý způsob života ho dovedl k tomu, že zemřel na komplikace po operaci žlučníku v 58 letech.
Claes Oldenburg (*1929)
Narodil se ve Švédsku, ale již v jeho 7 letech se rodina přestěhovala do USA. Na umělecké scéně se etabloval svými hravými skulpturami zvětšených předmětů denní potřeby. Nejvíce se zabýval "ikonami" USA, mezi které patří bezpochyby hamburger. S jeho plastovými a sádrovými maketami si dokonce otevřel krámek. Jeho plastiky nepostrádají humor a zaujmou provedením i netradičními materiály, jako polystyren nebo látky - z té třeba vytváří svou sérii předmětů soft, které ve svém měkkém provedení tak trochu parodují konzumní život jeho nové vlasti.
Ostýchavý Roy Lichtenstein se řadí mezi ikony pop artu. Paradoxně se jeho díla velmi špatně přetiskují do publikací, protože vycházejí ze zobrazení komiksových sešitů, které se v 60. letech 20. století tiskly na levný papír lacinou technikou, která spočívala v tvoření barevných ploch pomocí bodů. Lichtenstein komiksová okénka vytrhával z kontextu a zvětšoval je do absurdních rozměrů, čímž se původně miniaturní body staly obrovskými puntíky (proto v publikacích ztrácejí na smyslu, protože zmenšením se z nich opět stane jejich miniaturní předloha).
Britský umělec trvale žijící v USA. Pracoval jako výtvarný pedagog. Jeho práce vycházejí z Nietzscheho, Freuda a Junga - jejich pojetí lidské sexuality. Často zobrazuje ženu tak, jak ji vidí muži a to s velkou nadsázkou, s prvky fetišismu, takže je jeho tvorba spojena s mnoha skandály. S pop artem ho spojuje právě propojení s masmédii, která utváří obecný vkus diváka a deformuje jeho vidění světa.
Velkým tématem v Oldenburgově tvorbě je i jídlo, které vyrábí z papíru, polystyrenu, montážní pěny apod. Jeho jídlo však už "není v plné kondici" - je jaksi za zenitem (čímž ho můžeme srovnávat s barokními vanitas, kde kytice růží nebo mísy s ovocem jsou ještě v poslední fázi své lákavé existence - květiny nejvíc voní, ovoce je nejsladší).
Roy Lichtenstein (1923 - 1997)

Allen Jones (*1937)

Komentáře
Okomentovat