Nová figurace není ve své podstatě výtvarným směrem, jen vyjádřením k člověku. Vznikla v 60. letech 20. století jako reakce na zahlcení galerií neosobním abstraktním uměním. Umělci však nechtějí zobrazovat člověka tradičními formami, nezajímá je tolik, jak člověk vypadá, ale co cítí, čím žije, jaké jsou jeho hodnoty, co je smyslem jeho života. Proto se také někteří tvůrci inspirují v existencialismu.
Willem de Kooning (1904 - 1997)
De Kooningovy obrazy žen, vytvořené ve stylu akční malby, nejsou až tak popisem jejich podoby, jako spíš naturelu. Vidíte tu ráznou, energickou ženu, která by mohla být stejně uklízečkou, která se vás chystá přetáhnout hadrem za to, že jste jí pošlapali mokrou podlahu, jako korpulentní sebestřednou dámou z vyšší společnosti. Jde tedy o vyjádření energie, ráznosti, impulsívního charakteru této dámy.
"Žena"
Jean Fautrier (1898 - 1964)
Tvorba Jeana Fautriera je silně ovlivněna jeho prožitky z 2. světové války. Hrůzy tohoto období zpracovává převážně abstraktně v informální malbě, kdy na plátno nalepí papír a pak na něj ještě nanáší velké vrstvy barvy pomocí špachtle. Vytvořil také obrazy s tématem rukojmích - za svého blízkého, který se stane rukojmím, jsme ochotni dát cokoli, dokud víme, že je naživu. V momentě, kdy přestane být živ, se stává stejné tělo bezcenným, protože to nejcennější na člověku není jeho tělo, ale nehmotná duše. To nejdůležitější, je očím neviditelné.
Alberto Giacometti (1901 - 1966)
Švýcarský malíř, kreslíř, grafik a sochař. Prošel si mnoha obdobími - tvořil v kubismu, surrealismu (mnohokrát portrétoval svého mladšího bratra Diega, rovněž umělce) - byl členem surrealistické skupiny, z existenčních důvodů navrhoval dekorativní plastiky. Ve 30. letech téměř nepracoval - nejprve mu v práci bránilo zranění (automobil mu přejel nohu), poté válka. Ve 404. letech přesídlil do Ženevy a pracoval pro svého syna, architekta. Nejvíce ho ovlivnilo jeho přátelství s existenciálním spisovatel Jeane-Paulem Sartrem. Jeho figury vyjadřovaly osamocení, izolaci jedince, zranitelnost. Právě kvůli těmto prvkům ho Sartre označil za jednoho z nejdůležitějších existenciálních umělců.
Jeho sochy jsou z patinovaného bronzu.
"Kráčející muž"
"Ukazující muž"
Karel Nepraš (1932 - 2002)
„Smát se můžete jakkoliv, ale umění, i když je groteskní, je vážné“ K. Nepraš
Neprašovy figury jsou inspirovány četbou díla Franze Kafky, jsou často osamělé. Jejich strojovost představuje člověka současnosti, který je ve více či méně dobrovolném zajetí strojů. Jeho figury jsou vytvářené jako asambláže z trubek, drátů a nalezených předmětů technického charakteru, spojované textilem a epoxidem a pro zvýraznění plasticity polévané červenou barvou.
Neprašovy figury jsou inspirovány četbou díla Franze Kafky, jsou často osamělé. Jejich strojovost představuje člověka současnosti, který je ve více či méně dobrovolném zajetí strojů. Jeho figury jsou vytvářené jako asambláže z trubek, drátů a nalezených předmětů technického charakteru, spojované textilem a epoxidem a pro zvýraznění plasticity polévané červenou barvou.
"Hlava"
"Větší domlouvá menšímu"
"Figura s náplní II."
"Stojící" a "Kráčející"
Francis Bacon (1909 - 1992)
Pochází z Irska. Jako dítě se rád převlékal do ženských šatů (k velké nelibosti svého otce), jako mladík se živil jako společník starších mužů. V jejich společnosti se poprvé dostal do blízkosti umění a sám začal malovat. Své mecenáše hledal i pomocí inzerátů. Mnoho svých pláten sám rozřezal nebo je dal svému dodavateli výtvarných potřeb, aby je zničil a rámy znovu prodal.
Jeho obrazy jsou plné osamocení, násilí až brutality, výtvarné deformace ukazují na morální deformaci člověka 20. století.
"Studie k autoportrétu"
"Studie portrétu papeže Innocence X. podle Velazqueze"
"Hlava VI."
Karel Appel (1921 - 2006)
Jeden z představitelů Art Brut. Celé hnutí kritizovalo poválečnou abstrakci a inspirovali se v čistotě projevu malby malých dětí.
Jeho obraz "Holanďanka" představuje posun ve vidění Holandska minulosti (vyšívané zástěrky, škrobené čepce, dřeváky, větrné mlýny,...) a liberální současnosti (coffee shopy, nevěstince,...)
Holanďanka
Horst Antes (*1936)
Německý výtvarník proslulý svými "hlavonožci". "Hlavonožec" je stadium ve vývoji kresby malých dětí, kdy je pro jedince nejdůležitější částí hlava (ta na děti mluví, do ní si strkají jídlo, sledují s ní svět a jsou sledováni), nohy slouží k přemísťování z místa na místo a ruce uchopují předměty a dotváří děj. Právě z toho Antes vychází a zobrazuje svoje myšlenky právě tímto způsobem.
Proč je figura na obraze dutá? Je vnitřně prázdná, opuštěná červenou figurou vlevo (jsou-li lidé k sobě zády, směřují od sebe, jsou-li čelem, směřují k sobě, pokud jdou stejným směrem, mají stejný cíl), která ji naplňovala. Máte jinou interpretaci?
Yves Klein (1928 - 1962)
Francouzský umělec, který se zajímal o japonskou kulturu, proto se také věnoval judu. Nechal si patentovat svůj odstín modré IKB (International Klein blue), kterou potom maloval. Nejvíce zaujal svými "Antropometries", kdy se modelky vzájemně natíraly právě tímto odstínem modré a obtiskávaly se na plátno. Autor pak byl v obrazech přítomen pouze psychicky, nikoli fyzicky. Zemřel na infarkt v pouhých 34 letech (jeho syn se narodil až po jeho smrti).
Jean Dubuffet (1901 - 1985)
Tento francouzský umělec s uměním koketoval od mládí, ale plně se mu začal věnovat až po své čtyřicítce. Právě on je zakladatelem Art Brut. Fascinovaly ho kresby nejen dětí, ale také různých šílenců a amatérů, jejichž umění považuje za čisté, na rozdíl od kalkulované tvorby Umělců. Tvrdil, že každý materiál má svůj jazyk, proto také informálně pracoval s nejrůznějšími materiály (sklo, polystyrén, textil, kůže, láva, beton,...) K umění svých kolegů se vyjadřoval s velkým despektem, tvrdil, že intelektuálové jsou nepřáteli umění. které se snaží nacpat do škatulek.
Komentáře
Okomentovat